Categories: کرونا

کرونا ویروس چیست؟

٣١ دسامبر ٢٠١٩ ميلادي، خوشه اي از موارد عفونت شديد تنفسي در شهر ووهان (Wuhan) استان هوباي، كشور چين گزارش شد. در ابتدا بر اساس مشاهدات اينگونه به نظر مي رسيد كه برخي از بيماران تاريخچه حضور يا كار در بازار عمده فروش ماهي و غذاهاي دريايي را دارند. بازار مذكور بلافاصله در روز اول ژانويه ٢٠٢٠ تعطيل شد و اقدامات سلامت محيط و گندزدايي در آنجا به طور كامل به انجام رسيد. چند روز بعد پس از رد تشخيص آنفلوانزا فصلي، آنفلوانزا پرندگان، آدنوويروس، كوروناويروس سارس، كوروناويروس مرس و ساير عوامل بيماريزاي ديگر مشخص شد، در ٩ ژانويه ٢٠٢٠ ويروسي به عنوان عامل بيماري در ١٥ نفر از ٥٩ بيمار بستري اعلام شد كه باعث نگراني زيادي شد: يك كوروناويروس جديد كه ٧٠ %قرابت ژنتيكي با سارس دارد و در زيرگونه Sarbecovirus قرار دارد.

اين بيماري جديد يك بيماري قابل انتقال از حيوان به انسان محسوب مي شود ( zoonotic) .

در حال حاضر اين ويروس را به اختصار 2019-nCoV نام گذاري موقت نموده اند تا اطلاعات بيشتر به دست بيايد. در ١١ ژانويه ٢٠٢٠ اولين مورد فوت ناشي از اين ويروس در چين گزارش گرديد و گزارش موارد مثبت نيز از كشورهاي ديگر مانند تايلند، ژاپن، كره جنوبي و آمريكا تا ٢٠ ژانويه ٢٠٢٠ و انتقال فرد به فرد به كادر درماني نيز شرايط را پيچيده تر نمود. حاصل اين همه گيري بزرگ ، پر شدن تخت هاي بيمارستاني ، خستگي مفرط تيم هاي درماني ، كمبود شديد وسايل حفاظت فردي، ابتلا كاركنان بيمارستان، كمبود نيروي انساني و گسترش بيماري و نگراني در شهرهاي مختلف چين وبرخي كشور هاي جهان بود. بديهي است بسياري از اقدامات تشخيصي و كنترل عفونتي توصيه شده براي اين بيماري در حال حاضر تا حدودي مشابه با دستورالعمل كوروناويروس MERS است و لذا اجراي آنرا تسهيل مي نمايد.

هنوز راه هاي انتقال، مخازن حيواني، راه هاي پيشگيري، تظاهرات دقيق باليني آن مشخص نشده است و نياز به مطالعات بيشتر دارد. همچنين هنوز واكسن و درمان مناسب براي nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن باليني بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بيماران تب دار و بيماران داراي علائم تنفسي نقش بسيار مهمي در برنامه پيشگيري و كنترل اين بيماري دارد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

اهداف مراقبت

 ١ -تعيين موارد قطعي كوروناويروس جديد (اعم از تك گير يا خوشه اي)، و شناسايي هر گونه شواهدي مبني بر انتقال فرد به فرد تشديد شده يا پايدار

2- تعيين عوامل خطر و نواحي جغرافيايي پرخطر عفونت كوروناويروس جديد در صورت وجود شرايط ذيل، ضروري است بررسي هاي باليني و اپيدميولوژيكي بيشتري جهت دستيابي اهداف ذيل انجام پذيرد:

الف)
تعيين مشخصات باليني بيماري، مانند دوره كمون، طيف علائم و نشانه ها، چگونگي سير باليني بيماري

ب)تعيين مشخصات اپيدميولوژي كوروناويروس جديد، مانند تعيين راه هاي انتقال و تماس هايي كه پرخطر محسوب شده و انتقال دهنده بيماري هستند، عوامل خطر ابتلا، ميزان حمله ثانويه بيماري.

توصیه های استاندارد برای جلوگیری از شیوع عفونت شامل شستن منظم دست ها ، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه ، پختن  کامل گوشت و تخم مرغ، ضدعفونی و گندزدایی سطوح  است.

 از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد ، خودداری کنید.

تعريف موارد بيماري براي نظام مراقبت

مورد مشكوك (مورد مشكوك موردي است كه بايد نمونه گيري شده و بررسي هاي بيشتري درمورد آن انجام پذيرد) فرد مبتلا به پنوموني (بيماري شديد تنفسي تب دار (SARI كه به دليل تب، سرفه و تنگي نفس نيازمند بستري در بيمارستان مي باشد، و  عامل بيماريزاي ديگري براي توجيه علائم بيماري وي متصور نيست.

كه حداقل يكي از مشخصات ذيل را دارا باشد: الف- سابقه سفر به كشور چين، در عرض ١٤ روز قبل از شروع علائم بيماري

ب- علي رغم درمان هاي مناسب براي پنوموني، پاسخ باليني نامناسب بوده و به شكل غيرمعمول و غيرقابل انتظاري وضعيت باليني بيمار حادتر و وخيم تر شود (بدون توجه به سابقه سفر و مليت بيمار و با تاييد فوكال پوينت دانشگاه).

بيمار داراي علائم تنفسي (با هر شدتي كه باشد)، كه در عرض ١٤ روز قبل از شروع علائم باليني يكي از انواع تماس هاي ذيل را داشته باشد

الف- تماس نزديك : (Contact Physical Close) با مورد قطعي و علامتدار بيماري nCoV٢٠١٩

 ب- مراقبت مستقيم از بيمار مبتلا به SARI ناشي از ٢٠١٩) nCoV-محتمل/ قطعي(

تبصره : پزشكان در مورد تظاهرات غيرتنفسي و غيرمعمول بيماري در افراد با نقص ايمني بايد هوشيار باشند.

علایم بیماری کرونا ویروس جدید ncov-2019 :

علائم شایع عفونت شامل علائم تنفسی ، تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. در موارد شدیدتر ، عفونت می تواند باعث ذات الریه ، سندرم حاد شدید تنفسی ، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

مقابله با ویروس کرونا از طریق  ضدعفونی و گندزدایی  سطوح و محیط:

از آنجاییکه  تاکنون واکسن و یا دارویی جهت مقابله با ویروس ncoV-2019 کشف نشده است، بهترین روش مبارزه پیشگیری از ابتلا به این ویروس می باشد.

با توجه به اینکه ویروس های لیپیدی مانند کرونا ،ضعیف ترین میکروارگانیسم ها در برابر گندزدا ها هستند می توان با گندزدایی و ضدعفونی موثر تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

شرکت سم یاران محیط ایرانیان توصیه می کند جهت ضدعفونی حرفه ای قبل از هرگونه اقدام با کارشناسان ما تماس حاصل نموده تا از مشاوره های تخصصی درخصوص استفاده از موثرترین مواد ضدعفونی و گندزدایی در برابر ویروس کرونا و همچنین نحوه ضد عفونی و رعایت بهداشت فردی  بهره مند شوید.

منابع : سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، دستورالعمل کشوری کرونا ویروس جدید (ncoV-2019)

مدیر وبسایت

مهندس بهداشت محیط متخصص کنترل و مبارزه با ناقلین بیماری ها

Share
Published by
مدیر وبسایت

Recent Posts

سوالات متداول شما

1- از کجا بفهمیم شرکت سمپاشی مورد اعتماد است؟ توجه داشته باشید که برای سمپاشی…

2 سال ago

موش

موش و راه های مبارزه با موش- محل زندگی موش-موش صحرایی-موش فاضلاب-عمر موش-زاد و ولد…

3 سال ago

کنترل جمعیتی و عوامل محیطی مرتبط با مگس (Musca domestica)

مگس- مگس خانگی-مگس از چه چیزی بدش میاد- تولید مثل مگس خانگی-انواع مگس- مبارزه با…

3 سال ago

سوسری ها cockroach

سوسک-سوسری -سمپاشی سوسک-سوسک فاضلاب-انواع سوسک-دفع سوسک

4 سال ago

سوسری نوار قهوه ای Supella longipalpa

سوسک(سوسری)-انواع سوسک و سوسری ها-تحقیق درباره سوسک ها و سوسری ها- مبارزه با سوسری ها…

4 سال ago

سوسری استرالیایی periplaneta australasiae

سوسری استرالیایی -سوسک- سم پاشی سوسک-مبارزه با سوسک-بهترین راه از بین بردن سوسک-سوسک خانگی -

4 سال ago