موادگندزدا و مواد ضدعفونی برپایه الکل

الکل برای از بین بردن ویروسها موثر است. اتیل الکل 70 درصد یک میکروب کش با طیف گسترده است و به طورکلی از الکل ایزوپروپیل بهتر است. الکل اغلب برای گندزدایی سطوح کوچک (به عنوان مثال درپوش لاستیکی ویالهای دارویی مولتیپل دوز، ترمومترها)و گاهی سطوح خارجی تجهیزات (مثل استتوسکوپ و ونتیلاتورها) استفاده میشود.

به دلیل قابلیت اشتعال الکل استفاده از آن برای گندزدایی سطوح کوچک محدود میشود و در فضاهایی با تهویه مطلوب استفاده میگردد. استفاده مکرر و طولانی از الکل بهعنوان گندزدا میتواند باعث تغییر رنگ، تورم، سخت شدن و ترک خوردگی لاستیک و پلاستیک های خاص شود.

مواد گندزدا و ضدعفونی کننده بر پایه الکل دارای مواد کواترنر آمونیوم

مطابق دستورالعمل و راهنمای شرکت تولید کننده

مواد گندزدای اکسیدان نظیر پراکسیدهیدروژن

مطابق دستورالعمل و راهنمای شرکت تولید کننده

سفیدکننده ها

گندزدایی قوی و موثر است که ماده فعال آن هیپوکلریت سدیم در از بین بردن باکتری، قارچ و ویروس از جمله ویروس آنفولانزا موثر است اما به راحتی توسط مواد آلی، غیر فعال میشود. گندزداها و سفیدکنندههای خانگی (با 10 تا 60 دقیقه زمان تماس)، با هزینه کم و به طور گسترده در دسترس است و برای گندزدایی سطوح در مراکز درمانی توصیه میشود.

با این حال سفیدکننده ها غشاهای مخاطی، پوست و مجاری تنفسی را تحریک میکند و تحت تاثیر گرما و نور تجزیه میشوند و به راحتی با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان میدهند. بنابر این سفیدکننده ها باید با احتیاط مصرف گردند. استفاده نادرست از سفیدکننده از جمله عدم رعایت میزان رقیق سازی توصیه شده (قویتر و ضعیف تر)میتواند اثرات آن را برای گندزدا کاهش دهد و باعث آسیب دیدگی کارکنان مراقب بهداشتی گردد.

برای تهیه و استفاده از سفیدکننده رقیق شده رعایت موارد زیر ضروری است:

– استفاده از ماسک، پیشبند ضد آب و دستکش و عینک برای محافظت از چشم در برابرپاشیدن توصیه میشود.

– محلولهای سفیدکننده در محلهای با تهویه مناسب مخلوط نموده و استفاده گردد.

– سفیدکننده با آب سرد مخلوط گردد (آب گرم باعث تجزیه هیپوکلریت سدیم میگردد و آن را ناکارآمد مینماید)

– در صورت استفاده از سفیدکننده حاوی هیپوکلریت سدیم 5% آن را تا 0.05 % رقیق نمایید.

احتیاط های لازم برای استفاده از سفیدکننده ها:

– سفیدکنندهها موجب خوردگی در فلزات میگردند و به سطوح رنگ شده صدمه میزنند.

– از تماس با چشم باید خودداری گردد اگر سفیدکننده به چشم وارد گردد بلافاصله باید به مدت 15 دقیقه با آب شسته شود و با یک پزشک مشورت گردد.

– از به کار بردن سفیدکننده ها به همراه سایر مواد شوینده خانگی اجتناب گردد زیرا کارایی آن را کاهش داده و میتواند باعث واکنشهای شیمیایی خطرناک شود. به عنوان مثال گازهای سمی در هنگام مخلوط کردن سفید کننده با مواد شوینده اسیدی مانند موادی که برای تمیزکردن توالت استفاده میشود، تولید میگردد و این گازمیتواند باعث مرگ یا جراحت گردد. درصورت لزوم ابتدا از مواد شوینده استفاده نمایید و قبل از استفاده از سفیدکننده برای گندزدایی، کاملا با آب بشویید.

– سفیدکننده رقیق نشده وقتی در معرض نور خورشید قرار میگیرد گاز سمی آزاد مینماید؛ بنابراین سفیدکننده ها باید در مکان خنک و دور از نور خورشید و دور از دسترس کودکان قرار داده شوند.

– هیپوکلریت سدیم با گذشت زمان تجزیه میشود برای اطمینان از اثربخشی آن از سفیدکنندههایی که اخیرا” تولیدشده خریداری نموده و از ذخیره بیش از حد خودداری گردد.

– اگر از سفیدکننده رقیق استفاده کنید محلول رقیقشده را روزانه و تازه تهیه نموده و بر روی آن برچسب تاریخ رقیقسازی قید شود و محلولهای تهیه شده بلا استفاده را بعد از 24 ساعت دور ریخته بریزید. مواد آلی موجب غیرفعال شدن سفیدکنندهها میگردد بنابر این ابتدا سطوح آغشته به مواد آلی ابتدا باید تمیزشده و قبل از گندزدایی با ماده سفیدکننده عاری از مواد آلی گردد.

– سفیدکننده رقیق شده را باید دور از نور خورشید و درصورت امکان در ظروف تیره رنگ و دور از دسترس کودکان نگهداری گردد.

شرکت سم یاران محیط ایرانیان در زمینه گندزدایی تخصصی اماکن عمومی اعم از هتل ها و رستوران ها ،بیمارستان ها و مراکز درمانی،مساجد و اماکن متبرکه و…. با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مواد گندزدای مورد تایید وزارت بهداشت ، آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

مدیر وبسایت

مهندس بهداشت محیط متخصص کنترل و مبارزه با ناقلین بیماری ها

Share
Published by
مدیر وبسایت

Recent Posts

سوالات متداول شما

1- از کجا بفهمیم شرکت سمپاشی مورد اعتماد است؟ توجه داشته باشید که برای سمپاشی…

2 سال ago

موش

موش و راه های مبارزه با موش- محل زندگی موش-موش صحرایی-موش فاضلاب-عمر موش-زاد و ولد…

3 سال ago

کنترل جمعیتی و عوامل محیطی مرتبط با مگس (Musca domestica)

مگس- مگس خانگی-مگس از چه چیزی بدش میاد- تولید مثل مگس خانگی-انواع مگس- مبارزه با…

3 سال ago

سوسری ها cockroach

سوسک-سوسری -سمپاشی سوسک-سوسک فاضلاب-انواع سوسک-دفع سوسک

4 سال ago

سوسری نوار قهوه ای Supella longipalpa

سوسک(سوسری)-انواع سوسک و سوسری ها-تحقیق درباره سوسک ها و سوسری ها- مبارزه با سوسری ها…

4 سال ago

سوسری استرالیایی periplaneta australasiae

سوسری استرالیایی -سوسک- سم پاشی سوسک-مبارزه با سوسک-بهترین راه از بین بردن سوسک-سوسک خانگی -

4 سال ago