Categories: سوسری

سوسری شرقی blatta orientalis

الف ) انتشار جغرافیایی

هر چند منشا این گونه به طور قطع مشخص نیست ولی از آفریقا و روسیه ی شمالی اعلام شده است . این گونه بیشتر در مناطق معتدل دنیا زندگی می کند . به همین جهت تمایلی به تجمع در مناطق گرم و مرطوب و نقاط گرمسیری ندارد .

این گونه به وفور در ایران مشاهده میشود.

ب ) ریخت شناسی

گاهی به دلیل ظاهر سیاه پشت آن و تمایلی که به پناه بردن در محل های با رطوبت بالا دارند به آن ها سوسری سیاه یا سوسری آبی نیز گفته میشود .

طول بدن 1.8 تا 2.5 cm میباشد بدنشان به نسبت بزرگ و رویه بالایی بدن آن یکرنگ و براق و قهوه ای مایل به قرمز تا قهوه ای سوخته میباشد .پیش گرده به طور تقریبی در تمام نرها بیضوی شکل و با عرض کم ولی در ماده ها کمی بزرگتر است . بال داخلی غشایی بوده وهمانند بادبزن چین میخورد . قسمت خارجی بال باریک ، چرمی و ضخیم میشود . بالپوش ماده خیلی کوچک ، بیضوی و یکرنگ بوده و بال های نر به انتهای شکم نمیرسد ، که به این ترتیب میتوان جنس نر ماده را تفکیک نمود .

ج ) زیست شناسی و چرخه زندگی

پس از گذشت 4 تا 9 روز از سن بلوغ پوره ها ، جفت گیری بدون این که در فصل خاصی باشد صورت میگیرد . همانند گونه ی آمریکایی در این گونه نیز بکرزایی صورت میگیرد . کپسول تخم در مدت 8 تا 10 روز پس از جفت گیری تشکیل شده و ظرف مدت 5 تا 12 روز پس از تشکیل ، حشره ی ماده آن را در مکانی گرم و محفوظ بدون اینکه مراقب آن ها باشد قرار میدهد .

کپسول های تخم درشت ، استوانه ای شکل و پهلو های آن در بالا بر آمده و فاقد چین های عرضی است .حشره ی بالغ ممکن است بیش از 6 ماه عمر کند .

د ) بوم شناسی

در محیط هایی که خنک و مرطوب ترند ، به خصوص زیرزمین ، آشپزخانه ، سرویس های بهداشتی و … یافت میشوند این سوسری ها نمیتوانند از سطح صاف بالا بروند.

دمای مطلوب برای فعالیت این گونه بین 20 تا 29 درجه سانتی گراد به همراه رطوبت کافی است . وقتی دمای هوا پایین می آید به درون خانه ها هجوم آورده اطراف سطل آشغال جمع شده و میتوانند از طریق سیستم لوله کش فاضلاب کوچ نمایند .

وقتی که تعداد بیشماری از این سوسری ها ازدحام کنند منجر به مهاجرت توده ای گونه های دیگر سوسری مانند سوسری آلمانی و سوسری آمریکایی میشوند.

سیر تکاملی این سوسری ها چنان به شرایط محیطی وابسته است که نمو پوره ها در فصل زمستان بسیار طولانی می شود به طوری که میتوان رشد آن را متوقف شده دانست.

رژیم غذایی


سوسک شرقی اغلب در حال تغذیه زباله ، فاضلاب یا مواد آلی پوسیده است و تقریباً هر چیزی را می خورد. اما مواد دارای نشاسته را ترجیح میدهد.

منابع: کنترل ناقلین بیماری ها و عوامل محیطی مرتبط با آنها تهیه و تدوین کمیته کشوری تدوین مجموعه های آموزشی برنامه کنترل ناقلین مرکز سلامت محیط و کار،حشره شناسی پزشکی تالیف دکتر روح الله دهقانی

بیشتر بخوانیم:

سوسری آلمانی

سوسری آمریکایی

سم پاشی چیست؟

مدیر وبسایت

مهندس بهداشت محیط متخصص کنترل و مبارزه با ناقلین بیماری ها

Recent Posts

سوالات متداول شما

1- از کجا بفهمیم شرکت سمپاشی مورد اعتماد است؟ توجه داشته باشید که برای سمپاشی…

2 سال ago

موش

موش و راه های مبارزه با موش- محل زندگی موش-موش صحرایی-موش فاضلاب-عمر موش-زاد و ولد…

3 سال ago

کنترل جمعیتی و عوامل محیطی مرتبط با مگس (Musca domestica)

مگس- مگس خانگی-مگس از چه چیزی بدش میاد- تولید مثل مگس خانگی-انواع مگس- مبارزه با…

3 سال ago

سوسری ها cockroach

سوسک-سوسری -سمپاشی سوسک-سوسک فاضلاب-انواع سوسک-دفع سوسک

4 سال ago

سوسری نوار قهوه ای Supella longipalpa

سوسک(سوسری)-انواع سوسک و سوسری ها-تحقیق درباره سوسک ها و سوسری ها- مبارزه با سوسری ها…

4 سال ago

سوسری استرالیایی periplaneta australasiae

سوسری استرالیایی -سوسک- سم پاشی سوسک-مبارزه با سوسک-بهترین راه از بین بردن سوسک-سوسک خانگی -

4 سال ago