Categories: سوسری

سوسری آمریکایی periplaneta amricana

الف ) انتشار جغرافیایی

منشا این گونه را قسمت های گرمسیری آفریقا می دانند که در اوایل سال 1625 توسط کشتی های بازرگانی به آمریکا انتقال یافته و از این طریق نیز در تمام دنیا منتشر شده است .البته در جنس پری پلانتا 47گونه وجود دارد که هیچکدام بومی آمریکا نیستند .

Cockroach Periplaneta americana

در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بویژه در دو طرف خط استوا و شبه قاره هند به فراوانی انتشار داشته و یک گونه جهانی تلقی می شود. در ایران نیز به طور تقریبی در تمام نقاط کشور به فراوانی یافت می شود.

ب) ریخت شناسی

سوسری آمریکایی اندازه به نسبت بزرگی دارد.به طوریکه حشره بالغ با طول متوسط 3 تا 4 سانتیمتر و به رنگ قهوه ای قرمز و حاشیه پیش گرده آن نوار قهوه ای کمرنگ یا زرد مشاهده شده است.

سر جنس نر کشیده و به شدت به طرف پایین قرار دارد. اما سر ماده ها عریض تر می باشد. پیش گرده سه گوش مدور بوده که در قسمت پشتی آن دو لکه ی بزرگ زرد کمرنگ وجود دارد.

نر ها به دلیل اینکه بالپوش شان 4 تا 8 میلیمتر فراتر می رود از جنس ماده طویل ترند. با اینکه هم نر و هم ماده دارای بال های به نسبت بلندی اند ولی اغلب پرواز های کوتاهی دارند. هم نر و هم ماده سرسی باریک مفصلی در نوک شکم دارند.

ج)زیست شناسی و چرخه زندگی

پس از رسیدن به سن بلوغ عمل جفتگیری انجام می گیرد. البته در این گونه عمل جفتگیری به طریق بکرزایی نیز انجام میشود. حدود یک هفته پس از جفت گیری جنس ماده یک کپسول حاوی 16 تخم تولید میکند و این کار تا 10 ماه طول می کشد.

البته جنس ماده می تواند در اوج جنسی خود در هر هفته دو کپسول تخم تولید کند. این کپسول به مدت 6 روز توسط حشره ماده حمل می شود. سپس آن را در محلی محفوظ و نزدیک منبع غذایی گذاشته و با ترشح دهانش آن را به یک سطح می چسباند و با خورده نان ،کاغذ پاره و یا فضولات خود می پوشاند. کپسول تخمی که توسط ماده گذاشته شده است حاوی آب کافی برای رشد و نمو تخم هاست،به طوریکه انها به آب اضافی از محیط احتیاج ندارند.

کپسول تخم در ابتدا قهوه ای بوده و پس از یکی دو روز سیاه می شود. یک کپسول تخم دارای 14 تا 16 تخم است و بطور تقریبی8 میلیمتر طول و 5 میلی متر ضخامت دارد.

سوسری ماده بالغ بهمراه کپسول تخم
سوسری آمریکایی که به تازگی از تخم خارج شده است.

دوره کمون تخم ها 30 تا 45 و حداکثر بین 4 تا 100 روز است. رشد و نمو کامل تخم تا زمان بلوغ در حدود 60 روز می باشد.

طول عمر سوسری های آمریکایی بالغ حدود یک سال تا یک سال و نیم است، در حالی که طول عمر ماده ها بیشتر از نرها است . سوسری آمریکایی ماده می تواند نزدیک به شش هفته بدون آب و سه ماه بدون غذا زنده بماند. نرها می توانند تقریباً یک ماه بدون غذا و شش هفته بدون آب زنده بمانند.

که این مدت با شرایط نا مساعد محیطی به شدت کاهش می یابد. حشره ماده بالغ به طور متوسط 150 سوسری را در زمان عمر خود ایجاد می کند.

د)بوم شناسی

سوسری آمریکایی بعد از سوسری آلمانی از فراوان ترین سوسری های خانگی محسوب می شود.

سوسری آمریکایی محیط های گرم و مرطوب مانند زیرزمین،لوله های بخار و فاضلاب را به سایر محیط ها ترجیح میدهد. و در دمای 21 تا 33 درجه قادر به فعالیت می باشند.

سوسری های آمریکایی شب ها فعال هستند و در طول روز در ترک و شکاف پنهان می شوند

این نوع سوسری بیشتر در داخل اماکن مسکونی ،تجاری ، رستورانها ، فروشگاه های مواد غذایی و نانوایی ها یافت میشود بنابراین در مناطق گرمسیری که درجه ی حرارت بالاست به طور تقریبی در تمام مدت سال به ندرت در منزل یافت میشوند ولی اغلب پس از یک باران سنگین به درون خانه هجوم میاورند این دسته از سوسری ها با خزیدن یا پرواز از طریق راه فاضلاب وارد خانه ها و آپارتمان ها میشوند .

سوسری های امریکایی نسبت به نور واکنش منفی نشان میدهند و در طول روز در لوله های آب که محیط کوچک مناسبی برای زندگی است پناه میبرند .

بیشتر بخوانیم: سوسری آلمانی

سم پاشی چیست؟

منابع: کنترل ناقلین بیماری ها و عوامل محیطی مرتبط با آنها تهیه و تدوین کمیته کشوری تدوین مجموعه های آموزشی برنامه کنترل ناقلین مرکز سلامت محیط و کار،حشره شناسی پزشکی تالیف دکتر روح الله دهقانی

مدیر وبسایت

مهندس بهداشت محیط متخصص کنترل و مبارزه با ناقلین بیماری ها

Recent Posts

سوالات متداول شما

1- از کجا بفهمیم شرکت سمپاشی مورد اعتماد است؟ توجه داشته باشید که برای سمپاشی…

2 سال ago

موش

موش و راه های مبارزه با موش- محل زندگی موش-موش صحرایی-موش فاضلاب-عمر موش-زاد و ولد…

3 سال ago

کنترل جمعیتی و عوامل محیطی مرتبط با مگس (Musca domestica)

مگس- مگس خانگی-مگس از چه چیزی بدش میاد- تولید مثل مگس خانگی-انواع مگس- مبارزه با…

3 سال ago

سوسری ها cockroach

سوسک-سوسری -سمپاشی سوسک-سوسک فاضلاب-انواع سوسک-دفع سوسک

4 سال ago

سوسری نوار قهوه ای Supella longipalpa

سوسک(سوسری)-انواع سوسک و سوسری ها-تحقیق درباره سوسک ها و سوسری ها- مبارزه با سوسری ها…

4 سال ago

سوسری استرالیایی periplaneta australasiae

سوسری استرالیایی -سوسک- سم پاشی سوسک-مبارزه با سوسک-بهترین راه از بین بردن سوسک-سوسک خانگی -

4 سال ago