Categories: سوسری

سوسری آلمانی Blatella germanica

الف) انتشار جغرافیایی

این سوسری پراکندگی های بسیار وسیعی در دنیا دارد و از غالب ترین سوسری خانگی محسوب می شود. به همین خاطر کنترل آنها دشوار است.منشای این حشره را شمال شرقی آفریقا(اتیوپی) می دانستند که به سرعت از آن منطقه به اروپای شرقی و آسیای صغیر انتشار یافته است.اگرچه بررسی های جدید تر مبدا را مناطق گرمسیر آسیا می داند.

این حشره مقاوم ترین گونه در بین سوسری هاست به همین دلیل است که به عنوان خطرناک ترین آفت در سطح جهانی معرفی شده است.

به عقیده برخی از محققان بین اپیدمی سرطان و این گونه از سوسری ها می تواند ارتباطی وجود داشته باشد. در ایران نیز این حشره از پراکنش زیادی برخوردار است.

ب)ریخت شناسی

کوچکترین سوسری خانگی با طولی در حدود 10 تا 16 میلیمتر با رنگی طلایی و سری کشیده که درپشت پیش گرده کمی بر آمده بوده و دارای دو نوار قهوه ای عریض طولی است که به کناره پسین و پیشین پیش گرده نمی رسند.

بالپوش ها یکرنگ (قهوه ای متمایل به زرد) و بالهای زیرین نسبتا کم عرض اند. شکم دارای لکه هایی در سطح پشتی،شکمی و پهلو ها بوده و سرسی بلند و یکرنگ می باشد.

به طور کلی نر و ماده از روی رنگ تیره ی ماده و اندازه حجیم شکم آن و طویل تر بودن عضله مقعد و وجود سوراخ های غده ای روی ترژیت بند هفتم و هشتم شکم در نر ها تشخیص می دهند.

ج)زیست شناسی و چرخه زندگی

بطور معمول 7 تا 10 روز پس از رسیدن به سن بلوغ جفت گیری صورت میگیرد. جنس نر در طول عمر خود چندین بار از خود تمایل جفت گیری نشان میدهد.در حالی که جنس ماده بیش از یکبار تمایل به اینکار ندارد.

چند روز پس از جفتگیری ، در انتهای شکم ماده کپسول تخم ایجاد می شودو با توجه به دمای محیط،24 تا 48 ساعت بعد به طور کامل شکل می گیرد. سپس کپسول تخم نود درجه به سمت راست گردش میکند. این شکل کپسول تا بیرون آمدن پوره از تخم حفظ می شود. نگهداری تخم توسط جنس ماده 15 تا 40 روز به طول می انجامد. پس از این مدت کپسول تخم توسط ماده انداخته می شود.

این کپسول نسبت به اندازه بدن حشره بسیار بزرگ به نظر رسیده و با 15 تا23 اتاقک تخم ،دارای سطح صاف و براق می باشد.

پس از طی دوره کمون بسیار کوتاه (سه تا چهار هفته)،پوره ها از تخم خارج می شوند. طول آنها 0.2 تا 0.3 سانتی متر و به رنگ سیاه متمایل به خرمایی (تیره تر از جنس بالغ )می باشد. آنها در مدت 30 تا 60 روز،5 تا 7 بار پوست اندازی کرده و به حشره بالغ تبدیل میشوند.

سوسری بالغ در طول عمر خود 4 تا 8 کپسول تخم تولید میکند. و از هر کپسول به طور متوسط 28 پوره خارج می شود. البته این تعداد ممکن است بالای 350 کپسول حاوی 48 تخم نیز برسد .

طول عمر حشره بالغ 6 تا 10 ماه است که آن هم می تواند تحت شرایط محیطی تغییر کند.

هر سوسری آلمانی و پوره ها می توانند در یک سال 30000 حشره جدید بوجود آورند.

د) بوم شناسی

شرایط مطلوب و بهینه برای زیست این گونه سوسری وجود غذا،حرارت و رطوبت مناسب می باشد.

به طور معمول در نزدیکی منابع آب تجمع می یابند و به دلیل وابستگی به رطوبت زیاد در آشپزخانه و حمام یافت می شوند. مناسب ترین درجه حرارت برای آنها 30 درجه سانتیگراد است البته سوسری آلمانی قادر است در شرایط بسیار نامساعد محیطی به زندگی خود ادامه دهد. به طوریکه در سرمای بسیار سخت در توده های زباله ای که در خارج از اماکن حفاظت شده قرار دارند به خوبی به زندگی خود ادامه  می دهند.

بیشتر بخوانیم:

سوسری آمریکایی

سم پاشی چیست؟

منابع: کنترل ناقلین بیماری ها و عوامل محیطی مرتبط با آنها تهیه و تدوین کمیته کشوری تدوین مجموعه های آموزشی برنامه کنترل ناقلین مرکز سلامت محیط و کار،حشره شناسی پزشکی تالیف دکتر روح الله دهقانی

مدیر وبسایت

مهندس بهداشت محیط متخصص کنترل و مبارزه با ناقلین بیماری ها

Recent Posts

سوالات متداول شما

1- از کجا بفهمیم شرکت سمپاشی مورد اعتماد است؟ توجه داشته باشید که برای سمپاشی…

2 سال ago

موش

موش و راه های مبارزه با موش- محل زندگی موش-موش صحرایی-موش فاضلاب-عمر موش-زاد و ولد…

3 سال ago

کنترل جمعیتی و عوامل محیطی مرتبط با مگس (Musca domestica)

مگس- مگس خانگی-مگس از چه چیزی بدش میاد- تولید مثل مگس خانگی-انواع مگس- مبارزه با…

3 سال ago

سوسری ها cockroach

سوسک-سوسری -سمپاشی سوسک-سوسک فاضلاب-انواع سوسک-دفع سوسک

4 سال ago

سوسری نوار قهوه ای Supella longipalpa

سوسک(سوسری)-انواع سوسک و سوسری ها-تحقیق درباره سوسک ها و سوسری ها- مبارزه با سوسری ها…

4 سال ago

سوسری استرالیایی periplaneta australasiae

سوسری استرالیایی -سوسک- سم پاشی سوسک-مبارزه با سوسک-بهترین راه از بین بردن سوسک-سوسک خانگی -

4 سال ago